lørdag 30. april 2011

ferske rundstykker


Hvem kan vel motstå deilige, nybakte rundstykker til frokost?

Inspirasjon til disse super-enkle og "raske" rundstykkene fant jeg på bloggen til Hanne, som videre ledet meg til bloggen 
Her kan du finne både oppskrifter og framgangs-video på hvordan du lager dette såkalte "no knead" brødet.
Utrolig flott og instruktiv video, og fine oppskrifter.  :)

Jeg ville gjerne ha mine frokost-rundstykker litt grove, og dessuten trengte jeg flere enn 12 til min familie på 6.

Jeg har lagd to ulike versjoner av de grove rundstykkene så langt.
Kan anbefales!!

Grove "no knead" frokostrundstykker med kli

24 stk

50 g kruska kli
350 g sammalt fin hvete
600 g siktet hvetemel
1/2 pose tørrgjær
1 1/2 ts salt
1/2 ts honning
8 dl kaldt vann

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle.
La deigen stå på benken (eller i kjeller / kjøleskap) over natten 12 - 20 timer og heve seg langsomt.

Deigen må altså lages dagen før du skal spise ferske rundstykker 
:)

Om morgenen ( etter 12 - 20 timer) tømmer du deigen ut av bollen på et godt melet bakebord.
Brett deigen sammen noen ganger. Deigen skal ikke knas, bare brettes forsiktig sammen 4 - 6 ganger.

Sett ovnen på 250 grader celcius.

La deigen hvile litt på benken.
(har deigen stått i kjøleskap bør den ligge i ca 30 minutter for å få romtempratur, da hever rundstykkene bedre når de stekes, og blir luftige og fine.)

Kutt deigen opp i 24 mindre biter og plasser disse i muffinsformer, eller sett dem rett på en smurt bakeplate.

Stekes i ca 15 minutter på 250 grader.

:)

NYT!!


"no knead" Rug-rundstykker

24 stk

250 g sammalt grov rug
750 g siktet hvetemel
1/2 pk tørrkjær
1 1/2 ts salt
1/2 ts honning
8 dl kaldt vann

Framgangsmåte som oppskriften ovenfor.

:)

Lykke til, og tusen takk Hanne og Ina for oppskrifter og inspirasjon
:)

Ingen kommentarer: