onsdag 4. mai 2011

God fiskesuppe, enkelt og greit


Fiskesuppe er en fin og enkel måte og lage hverdags fisk på.
I min familie er ihvertfall alltid fiskesuppe med godt brød eller rundstykker til en suksess.
Saken er at den også er veldig enkel å lage, og egentlig ikke koster så mye.
Mange fluer i ett smekk :)
Og det er jo bra på en helt vanlig onsdag.

Tatt i betraktning at jeg på en måte ikke har noe kjøkken akkurat for øyeblikket heller....ja, så er suppe en ganske god løsning  :)
Her er en liten sniktitt på mitt hvordan mitt "gourmet paradis" ser ut idag:

...venter og jobber for at det skal bli et ekte paradis :)

imens kan jeg jo dele
Dagens fiskesuppe
til 6-8 personer

50 g smør
2ss siktet hvetemel
2 liter vann
4 buljongterninger 
(du kan bytte ut vann og buljong med fiskekraft)
3 dl kremfløte
400 g seifilet
3 gulerøtter
1 purre
en bunt dill

en boks reker
ev en boks blåskjell hvis ønsklig


smelt smøret i gryta og tilsett melet. Rør det til en jevn blanding.
Tilsett vann under stadig visping, for å unngå klumper.
Ha i buljongterninger ( se anvisning på pakken )
La suppen koke opp.
Tilsett fløte.

Del fiskefileten opp i passe stykker og ha den oppi suppen.
Nå kan du skru ned varmen, slik at det ikke lenger koker - og fiskebitene kan trekke oppi suppen.
Skrell og del gulrøtter i fine biter, og ha de oppi suppa.
Hakk purre og ha i denne også.
La det hele trekke under lokk noen minutter.
Når fisken er gjennomtrukket og gulrøttene er møre hakker du en bunt med dill fint og strør det i suppen.

Serveres men reker og blåskjell vedsidenav for de som ønsker det, og med nystekte rundstykker eller brød til.

God middag!

Ingen kommentarer: